11. Kemahiran Membina Hipotesis
Takrif
membuat generalisasi atau tekaan awal yang boleh diuji berdasarkan
beberapa siri pemerhatian dan inferens.
Kemahiran membina hipotesis bergantung kepada kebolehan anda dalam .....
1. membuat pemerhatian yang tepat dan menerangkannya secara terperinci atau
merekodkan pemerhatian dalam bentuk gambar rajah, jadual dan graf.
2. mentafsir inferens dan data secara tepat
3. mengenalpasti pola, ciri-ciri sepunya dan 'trend' dalam maklumat
4. membuat penerangan tentang pemerhatian , inferens dan data
5. memberi sebab yang munasabah terhadap setiap hipotesis
6. merancang dan menjalankan eksperimen untuk setiap hipotesis
7. membanding dan membeza data yang menyokong dan tidak menyokong sesuatu
hipotesis
8. menyemak hipotesis dengan dapatan ujikaji
9. membezakan inferens daripada hipotesis
Bila dan mengapa perlu membina hipotesis?
1.Hipotesis dibina sebelum penyiasatan atau eksperimen.
2.Hipotesis membimbing pelajar dalam menentukan data yang akan dikumpul dalam
eksperimen.
3.Hipotesis yang boleh diuji membantu pelajar merancang eksperimen, iaitu dalam
merancang prosedur eksperimen, alat komunikasi yang akan digunakan dan cara
bagaimana menganalisis data.
4.Kemahiran berfikir secara kritis diterap semasa menentukan perkaitan antara
pembolehubah.
5.Hipotesis menjadi panduan semasa langkah membuat kesimpulan logikal di akhir
eksperimen
Bagaimana membina hipotesis?
Kenal pasti pembolehubah yang dimanipulasi, pembolehubah bergerak balas
dan pembolehubah malar
Tulis satu penyataan spesifik yang menghubungkait antara pembolehubah yang
dimanipulasi dan pembolehubah bergerak balas. Perlu nyatakan bagaimana
pembolehubah yang pertama mempengaruhi pembolehubah kedua.
Contoh hipotesis yang dibina berdasarkan pemerhatian
Anda pernah memerhati bahawa gula pasir larut lebih cepat di dalam air panas
berbanding air sejuk. Daripada pemerhatian tersebut anda mungkin membina hipotesis,
"Semua bahan yang larut dalam air akan melarut lebih cepat di dalam air panas
berbanding air sejuk"
Hipotesis yang dibina berdasarkan pemerhatian perlu diuji berkali-kali dengan
menggunakan pelbagai bahan untuk menetusahkan hipotesis tersebut. Bahan yang
diketahui larut dalam air dimasukkan dalam bekas berisi air panas dan bekas berisi
air sejuk. Masa untuk melarut dicatat. Jika masa untuk melarut dalam air panas sama
dengan atau lebih lama daripada masa melarut di dalam air sejuk, maka hipotesis tidak
disokong oleh dapatan eksperimen. Hipotesis perlu diubahsuai atau diganti baru seperti,
"Kebanyakan bahan yang larut dalam air akan melarut lebih cepat di dalam air panas
berbanding air sejuk"
Contoh hipotesis yang dibina berdasarkan inferens
Sebatang paku dililit dengan dawai bergelung yang dipasang pada bekalan elektrik.
Apabila arus mengalir di dalam dawai bergelung, paku itu dapat menarik klip kertas.
Jika bilangan lilitan ditambah bilangan kertas klip yang melekat pada paku turut
bertambah. Inferens yang mungkin anda buat ialah apabila bilangan lilitan gegelung
bertambah, lebih banyak klip kertas yang ditarik oleh paku kerana kekuatan medan
elektromagnet paku juga bertambah. Hipotesis yang dapat dibina berdasarkan inferens
ialah,
"Semakin banyak lilitan gegelung semakin kuat medan elektromagnet terhasil pada paku."
Seterusnya hipotesis ini diuji untuk mendapatkan data yang akan menyokong atau
menyangkal hipotesis tersebut.
Bagaimana menilai hipotesis anda?
Bandingkan hasil eksperimen dengan hipotesis yang dibina.Jika dapatan eksperimen
menyokong hipotesis, maka hipotesis itu boleh diterima. Jika sebaliknya hipotesis
tersebut perlu diubahsuai atau diganti dengan yang baru.
Aktiviti
Anda dikehendaki menyiasat faktor-faktor yang mempengaruhi masa untuk memasak
kentang. Beri empat faktor dan bagi setiap faktor bina hipotesis yang boleh anda uji.
Faktor- faktor:
ReplyDelete1. Jenis kentang - kentang yg berlainan jenis perlukan masa yg berbeza utk masak.
2. Suhu air - semakin tinggi suhu air smakin cepat kentang masak.
3. Saiz kentang - semakin kecil saiz kentang semakin cepat kentang masak.
4. Isipadu air - semakin byk air semakin semakin cepat kentang masak.
Okay tak FRC?
nak tambah:
ReplyDelete- jenis periuk
semakin rendah muatan haba periuk semakin cepat masak
Nk tanya
DeleteHipotesis pencemaran udara nk buat macam mana
syabas ira dan mohsin. Hipotesis dibina berdasarkan faktor yang dikenal pasti tu boleh diterima pakai sebab hipotesis berkenaan boleh diuji kesahannya.
ReplyDeletemasa untuk merebus kentang dengan periuk bertutup dgn periuk tidak bertutup.
ReplyDeleteHipotesis: periuk bertutup akan masak kentang lebih cepat
well done my fren..bravo
ReplyDeleteThank you fren, thank you...
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTahniah hero dan heroine2 Jabatan Sains
ReplyDeleteTerima kasih Dr. Zainol...
ReplyDeleteWell done...excellent effort.
ReplyDeletetq to all .we do appreciate your support.please give comments how we could improve this blog.
ReplyDeletepuan kalau gunakan faktor periuk yg bertutup atau tidak itu melibatkan faktor tekanan udara kan puan?? periuk yg bertutup tekanan gas adalah tinggi kan jadi kadar tindak balas terhadap kentang itu cepat.. btui x puan?? need puan punyer comment
ReplyDeletenape sikit sngt contohnye....
ReplyDeletecontoh mudah n senang difahami.. tq semua..
ReplyDeleteboleh ta kalau soalan itu adalah tentang haba/suhu hipotesis dia
ReplyDelete1 semakin luas permukaan bekas semakin cepat air kering
2 jika luas bekas bertambah , maka cepatlah air itu kering
sesiapa yqng boleh ajar sayaaaa tentang sains boleh pm saya 01162323633-aleeya
ReplyDeleteWow
ReplyDeleteCan you translate this | 20 8 9 19 9 19 1 13 1 26 9 14 7 11 5 5 16 9 20 21 16 27 |
ReplyDelete1=A 2=B 3=C 4=D 5=E 6=F 7=G 8=H 9=I 10=J 11=K 12=L 13=M 14=N 15=O 16=P 17=Q 18=R 19=S 20=T 21=U 22=V 23=W 24=X 25=Y 26=Z 27=.
Yes I can translate that it says this is amazing keep it up.
DeleteWow semuanya mengold😂
ReplyDeleteThank you for your help in this
ReplyDelete