Saturday 23 April 2011

Kemahiran Mengeksperimen

12. Kemahiran Mengeksperimen

Takrif
          menyiasat iaitu merancang, memanipulasi pembolehubah dan menguji 
hipotesis untuk membuat keputusan


Mengeksperimen adalah aktiviti yang menggabungkan semua kemahiran proses sains.
Anda mengeksperimen dengan merancang penyiasatan, bermula dengan membina
hipotesis dan menyatakan pembolehubah yang dimanipulasi, bergerak balas dan malar.
Seterusnya anda merekabentuk kaedah mengumpul data, diikuti dengan pelaksanaan
mengumpul data, mentafsir maklumat, menerangkan hasil eksperimen dan membuat
kesimpulan atau keputusan.
Mengeksperimen tidak sama dengan menjalankan eksperimen kerana menjalankan
eksperimen bererti anda hanya melaksanakan langkah-langkah penyiasatan yang telah
disediakan kepada anda.

Hasil eksperimen disebarkan kepada umum melalui penulisan laporan amali. Maklumat
yang perlu ada ialah
1.Penyataan masalah atau soalan kajian yang dikaji
2.Penyataan hipotesis yang diuji
3.Penyataan tentang pembolehubah
4.Penerangan tentang langkah-langkah penyiasatan yang dijalankan
5.Jadual untuk merekod bacaan termasuk bilangan penyiasatan yang dijalankan
6.Graf jika berkaitan
7.Penyataan yang menghubungkait pembolehubah-pembolehubah
8.Perbandingan di antara dapatan eksperimen dan hipotesis untuk mengenalpasti samada
   hipotesis diterima atau disangkal.

Aktiviti
1.      
Dengan menggunakan bahan-
bahan yang dipaparkan:
1 gabus,6 keping plastik sebagai
kipas roda,1 pisau,1 lidi satay,
2 botol air mineral, salur getah dan corong
1. Bina satu roda air.
Berhati-hati semasa menggunakan
pisau untuk memotong gabus.
2. Kaji dua faktor yang mempengaruhi
 kadar pusingan roda air.


3. Nyatakan secara terperinci
semua kemahiran proses sains yang terlibat dalam eksperimen ini.                                                                                                                           











2. Dengan menggunakan bahan-bahan yang terdapat di rumah (seperti di dalam gambar rajah)
seperti tuala, plastik,pembaris panjang, bekas bulu tangkis dan guli,
Jalankan eksperimen untuk menentukan rintangan pada permukaan yang berbeza.
Nyatakan kemahiran proses yang terdapat dalam eksperimen secara terperinci.




7 comments:

  1. Aktiviti 1
    Interesting!!Can carry out at home.The factor affecting the rate of rotation is the height of water from the water wheel.The greater the height the faster is the rotation.But the volume of water is constant.I tried it already.

    ReplyDelete
  2. 1)Making hyphothesis
    The higher is the water supply the greater is
    the rate of rotation.
    2)Manipulating Variable
    Manipulated:height of water supply
    Constant :volume of water
    Responding :amount of water 'terpercik'.
    3)Define Operationally
    The rate of rotation.
    If more water 'terpercik',the rate is
    higher.Jika sikit air terpercik,the rate is
    lower.
    4)Predicting
    5)Observing
    The amount of water 'terpercik'
    6)Infering
    More height,more potential energy in water.So
    more energy converted to kinetic energy.
    7)Interpreting Data
    Like no.6
    8)Experimenting

    ReplyDelete
  3. 1.Penyataan masalah atau soalan kajian yang dikaji

    2.Penyataan hipotesis yang diuji
    semakin bertambah ketinggian air, semakin laju putaran roda turbin.
    3.Penyataan tentang pembolehubah
    pembolah ubah bergerak balas: kadar percikan air
    p/ubah dimanipulasi: ketinggian air

    faktor yg mempengaruhi:
    1. ketinggian air
    2. volume water

    ReplyDelete
  4. Nur Fadhilah (Universiti of British Columbia, Canada)

    The blog is helpful. can use both languages. formulating hypothesis-different surfaces have different friction.
    Controlling variables -
    manipulated:type of surfaces;
    responding: distance traveled by marble,
    constant:size of marble,force applied to the marble.

    keep it up!good work!

    ReplyDelete
  5. define operationally- friction, the distance moved by marble on the different surfaces.If the distance is greater, the surface has less friction. If the distance is shorter, the surface has more friction. measure the distance using long ruler.
    observing: distance moved. predicting. making inferences and interpreting data: friction is the force opposing motion. when the force is greater it can easily stopped the marble. so the distance is shorter.if the force is smaller, the marble will move further.
    lastly experimenting: plan and carry bout the whole expt.
    Measuring and using numbers: take the distances moved.

    ReplyDelete
  6. aktiviti 1: 2 faktor yang mempengaruhi kadar putaran roda air ialah ketinggian sumber air dari roda dan isipadu air/kelajuan air yang jatuh atas roda... saya setuju dengan jawapan rainbow...

    ReplyDelete
  7. Good👍👍👍👍👍👍👍

    ReplyDelete